© כל הזכויות שמורות ל-22KN גלישת מצוקים ואתגר (2013). 

קמין קארסטי (הוטה) היא תופעה גאולוגית, שבה נוצר בור עמוק בסלע קשה, אשר לעתים מגיע לעומק של עשרות מטרים. בארץ ישראל התופעה קיימת בעיקר באזור הגליל העליון.

ההוטות נוצרות מתהליך קארסטי (המסתי) של סלעי דולומיט (לעתים נדירות נוצר גם באבן גיר). סלעי הדולומיט, עקב היותם סלעים חזקים במיוחד, נסדקים אך לא מתפוררים. בעקבות כך מי גשם נאגרים באותם סדקים, והחומציות של הגשם ממיסה את התחתית ומרחיבה אותה. לאחר שהתחתית מורחבת קורסת תקרת המערה. פעמים רבות נוצרים נטיפים בתוך אותן הוטות. המרכז לחקר מערות (מלח"מ) עורך סקרי שטח ומחפש עוד הוטות, נכון ל-10 באוגוסט 2013 נמצאו ומוספרו 250 הוטות רק באזור הר פקיעין. שתיים מההוטות היותר גדולות בארץ ישראל הן הוטה 6 וההוטה בהר מירון.

הוטה 6

 

מערת הוטה 6 היא קמין קארסטי ברכס פקיעין, ליד הכפר הדרוזי בית ג'אן.

הביקור במערה מזמן לגולש בה חווית מערנות מדהימה הכוללת גלישה בפיר הכניסה הרחב, נטיפים יפים היורדים מתקרת האולם הראשון, גלישה במפלסי המערה השונים וטיפוס חזרה במעקפים ועל חבלים.

הכניסה למערה מומלצת רק למי ששולט בטכניקות טיפוס חבל (טיפוס פרוסיקים / ג'ומארים) ועם הציוד המתאים.

 

מידע כללי:

עומק המערה הכולל: כ-70 מ'. הביקור מתקיים בה בדר"כ רק לאולם הפסלים בעומק 55 מ'. האולם התחתון היורד ל-68 מ' הינו חדש (2014).

חבלים ובולטים: כל המערה מבולטת בולטים כימיים איכותיים.
מומלץ להפריד את הגלישה הראשונה (25 מ') מהיתר. לגלישה הראשונה ניתן לפתוח כמה עמדות.

בתחתית הפיר יש עיגון שניתן להתחיל איתו קו SRT עד לתחתית המערה. חבל 70 מ' יחיד יספיק לגלישת SRT עד התחתית. 
לגלישה קונבנציונאלית, ניתן להביא חבלים קצרים או להשתמש בחבלים באורכים המתאימים עפ"י המוסבר בהמשך.
גלישה מס' 2 - 5 מ'.

גלישה מס' 3 - 5 מ'.
גלישה מס' 4 - כ-15 מ'.

 

הגעה למערה:

יש להגיע לכפר בית ג'אן.
כביש הכניסה לכפר מסומן בסימון שבילים (סמ"ש) שחור ע"ג עמודי החשמל בצד הכביש ולעיתים על בתים. יש להמשיך עם הכביש. בפניה שמאלה לסמ"ש אדום ממשיכים ישר עם השחור. יש לפנות שמאלה בסמ"ש ירוק. (אם מצאתם שוב פניה שמאלה לסמ"ש אדום - סימן שפספסתם). ממשיכים עם הירוק עד שהוא יוצא מהכפר לחלקות של מטעים, שם מחנים את הרכב כשלא ניתן יותר לנסוע.

ממשיכים ברגל עם הסמ"ש הירוק עוד כ-20 דקות עד שיוצא ממנו סמ"ש שקוף (שני פסים לבנים ללא צבע ביניהם) איתו ממשיכים למערה. משם, 5 דקות לאחר מכן מגיעים לשלטים המודיעים על ההגעה למערה.

מה זה SRT?

SRT הם ראשי תיבות של: Single Rope Technique.
כלומר 'טכניקת חבל בודד'. זהו סט של טכניקות גלישה וטיפוס על חבל בודד, הנמצא בשימוש בעיקר בתחום המערנות.

בהוטה 6 ניתן להשתמש בעיגונים עם לגלישות חבל בודד וגם להכנת עמדות גלישה סטנדרטיות.

לקריאה נוספת על הנושא (באנגלית), היכנסו לקישור של ויקיפדיה.


 

הגלישה במערה:

ליד שלטי המידע והבטיחות ישנם מגוון בולטים שניתן לבנות עימם תחנות גלישה אל תוך פיר המערה [1]. אם תקיפו את הפיר רבע סיבוב בניגוד לכיוון השעון תמצאו עגינות נוספות.

גובה הגלישה כאן - 25 מ'.

עם ההגעה לתחתית הפיר [2] תוכלו להבחין בכמה דברים: יפתח מולכם אולם בשיפוע יורד עם נטיפים יפים מהתקרה; היכן שירדתם ניתן להבחין בחלון אל פיר מקביל שנמצא מאחורי קיר הגלישה שבו גלשתם; ומעל חלון זה ישנו בולט בקיר. לבולט זה ניתן לחבר חבל שיתחיל את קו ה-SRT שלכם עד תחתית המערה, או חבל שרק יסייע לכם להגיע לתחנה הבאה.
מכאן יורדים במורד החלקלק לצד הימני התחתון של האולם [3], משם ניתן לרדת למפלס תחתון יותר. בונים עמדת גלישה על שני הבולטים שעל קיר עמודי הנטיפים מימין וגולשים כ-5 מ'. 

הגעתם לחדר קטן [4]. משמאל, חריץ צר שדרכו גולשים למפלס הבא. על התקרה מימין יש בולטים לבניית תחנת הגלישה, ומעל לחריץ יש בולט נוסף שניתן להשתמש בו כשינוי כיוון. הגלישה למפלס הבא היא של כ-5 מ'.

החדר שלתוכו גלשתם [5] נפתח בצדו השני לאולם גדול. הבולטים נמצאים על הקיר שמאלי המוביל למפלס הנמוך. הגלישה לתחתית האולם היא גלישה של כ-15 מ'. היציאה לגלישה היא על מדף משופע שנגמר ואז הגלישה היא שלילית. שימו לב שהיציאה לגלישה לא כ"כ נוחה, לכן, בהמשך הקיר אחרי המדף, יש בולטים נוספים איתם ניתן לעשות תחנה נוספת, או שינוי כיוון. תקפידו להיות מאובטחים במקטע זה, שכן הנפילה משם קלה.

באולם שלתוכו גלשתם תוכלו להבחין על הקירות בפסלים עשויים בוץ אותם הכינו המטיילים לפניכם.

החזרה למעלה:

האופציה הראשונה לחזרה למעלה היא בטיפוס חבל בכל הגלישות שביצעתם עד כה.

אולם, ישנה דרך טובה ומעניינת יותר לחזור למעלה את שני המפלסים האחרונים שגלשתם.

מהאולם הגדול ישנה כניסה [6] לחדרון קטן שמצדו השמאלי בור עמוק. זהו ההמשך למפלס הנמוך האחרון. הירידה אליו צרה.
ממש בכניסה לחדרון מצד שמאל יש חריץ העולה שמאלה. על צידו הימני של החריץ יש בולט שעימו ניתן לעשות תחנה להמשך הירידה. אם החלטתם לעלות חזרה, טפסו אל תוך החריץ והמשיכו לטפס מעלה עד שתגיעו למפלס שמעליכם [5], איפה שהכנתם את תחנת הגלישה. ניתן לטעות בדרך פעם אחת, אך אז תגיעו למבוי סתום ותוכלו לחזור על עקבותיכם ולמצוא את הדרך הנכונה בקלות.

מהחדר שהגעתם אליו, מול תחנת הגלישה, בגובה העיניים מעל מדף, ישנו חור צר שדרכו ניתן להשתחל במאמץ [7]. מומלץ לשלוח את הידיים קדימה ולהשתחל על צד ימין. לאחר חוויית ה-"לידה מחדש" שלכם נשאר רק לעלות בדרדרת קצרה ואתם במפלס שהיה מעליכם [4]. למפלס שלמעלה [3] ניתן לעלות בחבל בכוח ידיים (עם אבטחה!) או באחת מטכניקות טיפוס החבל המוכרות לכם.

את הפיר הגדול יש לטפס על החבל. בשלב זה, אם אתם קבוצה, מומלץ שיהיו לכם כמה עמדות טיפוס.

בטיחות:

  • הגלישה במערה דורשת מיומנות ומקצועיות.

  • חובה להצטייד בפנס ראש ובסוללות נוספות.

  • מומלץ להגיע למערה עם אדם שכבר גלש בה קודם.

  • יש לוודא שכל חברי הקבוצה מיומנים בטכניקות טיפוס על חבל (טיפוס פרוסיקים לפחות).

  • יש לוודא שהכניסה למערה מתבצעת עם הציוד הנדרש לתפעול תקלות.

  • מומלץ לעדכן אדם נוסף במיקום המערה ובשעת היציאה המתוכננת, ע"מ שיוכל להזעיק סיוע באם יידרש.

  • המערה בוצית וכל הזמן יש סכנת החלקה - זהירות.

  • רדו למערה עם בגדים ארוכים (גם בקיץ). זה יסייע גם בעניין הלכלוך והבוץ, וגם בגלל שקריר במערה כל ימות השנה.

Francais
English