© כל הזכויות שמורות ל-22KN גלישת מצוקים ואתגר (2013).

מערת חריטון
הרפתקאות בשבת בבוקר
20/5/2014 יערון פוזננסקי

בשבת האחרונה ארגנתי טיול אתגרי למערת חריטון הנמצאת סמוך ליישוב תקוע. המטרה היתה לחרוג מהמסלולים המוכרים והמוסדרים, מכיוון שאת המוכר והמוסדר אתם יכולים לעשות לבד, או להצטרף לקבוצות מבי"ס שדה כפר-עציון בימי שישי.

נפגשנו, הבן שלי תומר (8) ואני עם הקבוצה בשעה 9:00 של שבת בבוקר. הניווט בתוך היישוב תקוע לא פשוט משום שאין הכוונה למערה, אך הסברו של השומר בכניסה ליישוב, או המסרון ששלחתי לקבוצה עם הוראות הגעה* סייעו לכולם להגיע (כמעט) בזמן.

חלוקת קסדות ופנסי ראש, והופ - מתחילים ללכת במסלול השחור היורד לנחל תקוע. מימין, על צלע ההר ניתן להבחין בחורבות אחד המנזרים שהקים הנזיר חריטון, המנזר השלישי שהוא הקים ליתר דיוק, אי שם באמצע המאה הרביעית לספירה. הנזיר עצמו קבור במנזר הראשון שהקים במדבר יהודה - מנזר פראן בואדי קלט, הפעיל עד לימינו אנו.

לאחר 5 דקות הליכה לערך, מתפצל השביל השחור לשביל שקוף (שביל המסומן לבן-שקוף-לבן). פנינו כאן ימינה בשביל השקוף המוביל לפתחה של המערה.

מערת חריטון היא המערה השנייה בגודלה בישראל, כ-4.5 ק"מ אורך חדריה ומעבריה הכולל, ועוד היד נטויה. המערה מופתה בסוף שנות השישים ומופתה לאחרונה שוב, ומפה מעודכנת שלה עתידה להתפרסם ע"י מלח"ם (המרכז לחקר מערות) בתחילת 2015.

במערה מסומן מסלול הליכה ע"י לוחיות ונקודות זוהרות - המסלול הנכנס בלבן והמסלול היוצא בצהוב.

המסלול שסומן כולל את חדרים 1-9, ולאחר מכן זחילה במערה ארוכה המובילה בסופו של דבר חזרה לחדר 9 דרך חדר 22.

הוראות הגעה דרך היישוב:

נכנסים לתקוע. בכיכר הראשונה יוצאים ביציאה השנייה. פונים בפניה השנייה ימינה ומיד בראשונה שמאלה.

בהמשך, הכביש הופך לשביל עפר ואספלט לסירוגין. ממשיכים איתו עד שהוא יורד במורד ואדי שם יש פניה ימינה לכביש המסומן בסמ"ש כחול. שימו לב לשלט הקטן המפנה ל-"מערת חריטון, הרודיון". נוסעים ישר עד שמגיעים לחניון הקטן.

כדי לברוח מחום היום העולה, נכנסנו ללא שהות לאפלולית פתח המערה. הליכה בכמה מעברים הביאה אותנו למבחן הראשון: מעבר צר ונמוך הדורש זחילה על הגחון. מי שעובר את זה, יוכל להמשיך הלאה כמעט בכל מעברי המערה.

כשהגענו לחדר הראשון - חדר מס' 1 - עצרנו לתדרוך.

הקבוצה שעמדה מולי היתה מגוונת. חבורה של טיילים צעירים ברוחם - חבוטי קרבות, משפחה בגילאי ה-40, ואב לשני ילדיו ההרפתקנים.

חילקתי מפות של המערה והסברתי על המסלולים שנעשה, נהלי בטיחות, ועל איך לא להאבד במבוכיה של המערה. המשכנו את מסענו בין החדרים והמעברים השונים עד לחדר 6 - השוכן במפלס נמוך יותר - שם היינו צריכים לרדת בסולם ולאחר מכן לעלות באחר בכדי להמשיך במעברים עד לחדר 7.

מחדר זה התפצלנו ל-3 קבוצות. האחת יצאה ימינה (מזרחה) לביקור בחדרים 10-13, הקבוצה השנייה יצאה ישר (צפונה) לעשות את המסלול המסומן העובר דרך חדרים 8-9 ואז זחילה אתגרית ארוכה במעברים מאוד צריך ונמוכים וחזרה לחדר 9 דרך חדר 22.

את הקבוצה השלישית אני הובלתי שמאלה (מערבה) לכיוון חדר 14, לאחר מכן צפונה דרך מסדרון ארוך עד לחדר 21 המשמש כפיר בגובה של כ-4 מ' ומתחבר למסדרון שמעליו, דרכו ניתן לחזור לחדר 22 או ל-9, או אף לצאת להרפתקאות נוספות בצד הצפוני הנרחב והמסובך של המערה. אנחנו לא יצאנו להרפתקאות באגפים אלו, אלא טיפסנו את הפיר בסיוע חבלים וחזרנו דרך חדר 22, לחדר 9 וממנו עד חדר 7, שם התכנסנו שוב כל הקבוצות והתחלפנו במסלולים.

בפעם השנייה שעשינו תומר ואני את המסלול הזה, הכולל טיפוס וחזרה דרך חדר 22, כבר שלחתי אותו לבד בראש קבוצה בכדי להחזירה לחדר 7 בעודי מפקח על קבוצה אחרת המבצעת את הטיפוס הקשה במעלה הפיר של חדר 21. בביטחון עצמי רב קרא תומר לחברי הקבוצה לבוא אחריו, והם, ללא שהיות הובלו ע"י בן ה-8, בעודו מסביר להם היכן ללכת, איפה להיזהר, ומאיזו נקודה כדאי לעקוף מכשול. ליבי התמלא גאווה.

הטיול ארך כולו כ-4 שעות והחבר'ה יצאו מאוד מרוצים.

כאן המקום להעיר שאין שום בעיה ללכת ולטייל במערה זו ללא מדריך, אך יש להיערך בהתאם:

- לא לסטות מהשביל המסומן (לבן לכניסה, צהוב ליציאה).

- להביא פנסים - עדיף פנסי ראש.

- לשאת סוללות רזרביות לפנסים.

- מומלץ לחבוש קסדות - למי שיש.

- מומלץ ללבוש בגדים ארוכים.

מקווה שתצטרפו אלינו בטיולים הבאים.
:-)

כדי להתעדכן בפעילויות הקרובות - לחצו כאן.